Vår på Vinterelvan!
Våren betyder att vi drar igång odlingssäsongen!
Vi börjar med att förbereda jorden i våra pallkragar inför odling. Vi gräver runt och luckrar upp jorden, tar upp gamla rötter och nedgrävda leksaker och plötsligt får vi syn på en daggmask som bor där 🪱
Då stannar vi upp en stund och pratar om varför daggmaskar är bra för jorden, så fyller barnen på med gamla löv från vår trädgårdskompost och myllar ner hönsgödsel! Några barn kom ihåg att växter älskar bajs, en bok vi läste förra odlingssäsongen och de flesta tyckte hönsgödslet luktade godare än kogödslet vi använde förra året! 🤗
Vi planterar också paprika, solrosor, morötter och rädisa!
Barnen är delaktiga i hela processen: från att fylla krukor med jord till att försiktigt placera ner fröna och vattna. Vi ställer våra krukor i fönstret och väntar spänt på att det ska komma upp något ur jorden. Barnen vattnar ivrigt och pratar om vad de tror ska växa i krukorna! Aktiviteterna skapar fina tillfälle att prata om vad växter behöver för att kunna växa, som sol, vatten och omsorg. En del av vårt arbete med hållbar utveckling och naturens fenomen! 🫜🥕